24 maj 2010

En vänlig grönskas rika dräkt








En vänlig grönskas rika dräkt

har smyckat dal och ängar.

Nu smeker vindens ljumma fläkt

de fagra örtesängar.

Och solens ljus och lundens sus

och vågens sorl bland viden

förkunna sommartiden.


Sin lycka och sin sommarro

de yra fåglar prisa.

Ur skogens snår, ur stilla bo

framklingar deras visa.

En hymn går opp med fröjd och opp

från deras glada kväden,

från blommorna och träden.


Men Du, o Gud, som gör vår jord

så skön i sommarns stunder.

Giv, att jag aktar främst ditt ord

och dina nådesunder.

Allt kött är hö, och blomstren dö

och tiden allt fördriver,

blott Herrens ord förbliver.





Hoppas att ni alla haft en fin pingst!

Fortsätt att njuta av den underbara våren!

7 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Åh vilken underbar text..... denna visa sjöng vi alltid som barn.
Helt underbar!
Hoppas du får en fin vecka!
Kram Kathrine

Åsa sa...

Man skulle vilja stanna tiden just nu, det är så underbart vackert.

Filimarans Funderingar sa...

Oj vad man känner igen den , den är så vacker. Men jag fick fundera ett tag innan jag kom på melodin.

Myricas Farmor sa...

Vilken underbar dikt eller text.
Ha en bra kväll
kram

Fia sa...

Härligt, jag älskar den texten…. nu sjunger de i huvudet på mig *fniss*
Fia

Snäckskalsdalen. sa...

Vackert!
Jag njuter.
Agneta kram

Mia sa...

Hoppas du också njuter, fin dikt du bjuder på :)