07 september 2010

Några gamla sjuttiotalare...


Har snöat in på det här med mönster...


Tycker att färg, form och design plötsligt är så fascinerande!
Så jag tittar efter olika mönster och former överallt. I det vardagliga, i det ovanliga och överraskande...



Här fastnade ögonen på några gamla tallrikar från 70-talet.
Så vackra i färgerna, bladformen och penseldragen!



En annan "gammal 70-talare" var min morfar. Idag är det hans födelsedag!
Fast nu pratar vi inte 1970-tal utan 1870-tal...

8 kommentarer:

Maria sa...

Så fint mönster det är på tallrikarna. Håller med dig om att det är härligt med mönster och färger. Vi har "bara" vita vardagstallrikar och de går ju an. För några år sedan köpte vi en matservis i julklapp till oss själva. Mönstret heter "Sundborn" och är helt ljuvligt.
Det är fint att minnas de tidigare generationerna. Min morfar var född på 1890-talet, så det är ju inget att "komma med".
Ha det gott!
Maria

Marie sa...

Konsten är att upptäcka vardagens små mönster, det vackra...gillar starkt tallrikarna. 70-talet hade sin charm...Kram

bokhyllan sa...

Känner igen det där mönstret. Tror att jag sett det hos någon av mina mostrar när jag var barn. Möntret är fint och lite stilrent på något sätt.

skapa och inreda sa...

Känner också igen tallrikarna :) Visst är de fina.
Kram Annika

Myricas Farmor sa...

Det var lite skillnad p tallrikanas fördelse och din morfar, jag tror jag hade föredragit fat får din morfars tid.
Ha det gott
kram

Huset vid ån sa...

Jag känner nostalgi när jag ser dessa tallrikar, gillar dom klara färgerna!

Må så gott! Kram Therese

Tigris Predikantan sa...

Sådana har en faster!
:)

Åsa! sa...

Vackra tallrikar!