08 februari 2015

Sjukhuskatten Oscar och Djupadal


 Brukar tigga till mig min mors använda bokklubbstidning för att kolla in nyheterna i bokvärlden. De är väldigt bra om man vill ha inspiration till nya läsupplevelser.
Klipper sedan ut det som verkar intressant och sparar i en hög... 
Bra att ha när det är dags för nästa sväng till biblioteket!
För jag är ju alldeles för sparsam (läs snål) för att inhandla dem i bokhandeln...

Några tips kommer här!

 

"Sjukhuskatten Oscar"
av David Dosa.

Dosa är läkare på den demensavdelning där Oscar är sjukhuskatt.
En katt med ett ovanligt liv och en obegriplig förmåga. Han känner nämligen på sig när någon av patienterna är nära döden. Då lägger han sig i deras säng och viker inte ifrån deras sida. Han håller dem sällskap de sista timmarna i livet och vakar över dem.

En sann berättelse om hur mycket ett djur kan betyda när funktionerna och minnet sviker.

Rekommenderas till alla som jobbar eller har jobbat i vården, eller har kommit i kontakt med demenssjukdom på annat sätt. Eller till dig som älskar kattor!

************


"Självhushållning på Djupadal"
av familjen Mandelmann.

Året på gården Djupadal på Östelen i Skåne. 
Odling, djurhållning och ett och annat recept.

Kul läsning för alla som gillar trädgård i liten eller stor skala. Speciellt så här års när längtan efter att säsongen ska komma igång är som störst...

***********

På "mitt" bibliotek kan man sitta hemma och beställa böcker via datorn. Sedan får man ett mejl när de har kommit och man kan då hämta dem på en speciell hylla i entrén.
Praktiskt särskilt när det gäller facklitteratur. Tycker att de är svårt att hitta rätt bland alla hyllor och ämnesområden...

***********

Har en bok till på gång men den tar vi en annan gång!!


 





1 kommentar:

myrica sa...

Boken om Oskar har jag hört om, men Djur har en speciell förmåga att kunna känna, sådant vi inte gör.
Det är jag trevligt med bok tips tycker
Ha en trevlig dag
kram