02 november 2020

Att försvara sina äpplen

Av de blommande äppelträden i förra inlägget blev det en del frukt. Men tyvärr var äpplena inte så användbara då även maskarna ville vara med och kalasa...

🍎🍎🍎🍎


Så det blev självplock av röda fina Ingrid Marie på en stor äppelodling i närheten.

--------

Under flera år har vi förvarat äpplen i backar i uterummet och täckt med lakan. De har klarat sig fint fram till jul ungefär. Men i år funkade det inte alls...

:::

Först kom de slemmiga pantersniglarna och åt på våra äpplen. Sen kom tvestjärtarna. (Vet inte om de också tog några små tuggor eller om de är oskyldiga?)

🐌🐌🐌🐌


Och nu det värsta av allt!! Häromdagen var det hål på lakanet och jag misstänkte att fåglarna varit framme. Men det var MÖSS som gnagt på äpplena. Och lämnat små svarta avlånga bevis efter sig...


🐁🐭🐁🐭


Så nu ger jag upp på äppelfronten och gläds åt de äppelklyftor som jag tidigare i höstas stoppade ner i frysboxen. 


Där ligger de i alla fall säkert!

1 kommentar:

Myricas Farmor sa...

Hejsan
Ja jag hade massor av äpplen på trädet och jag fick inte ett enda, det var något som angrep på trädet, inte trevligt alls.
Får hoppas att det blir bättre nästa år.
Då kan du göra något gott av dom i frysen, det är så gott med äppel kaka med vanilsås mmmmm.
Önska dig en fin vecka